זמינים 24 שעות
מרכז לתמיכה רגשית ונפשית

כל מה שרצית לדעת על:

הפרעות קשב וריכוז -  ADHD


הגדרה

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-פסיכיאטרית, שכיחה, שמתאפיינת בהפרעה בתחומי הקשב והריכוז, ויכולה להופיע עם או בלי יתר פעילות ואימפולסיביות.

הפרעת קשב וריכוז היא הסיבה השכיחה ביותר להפניה לפסיכיאטר ילדים.


אתיולוגיה

האתיולוגיה ב- ADHD, מורכבת מגורמים ביולוגיים, גומרים פסיכולוגיים וסוציולוגיים.


1.גורמים ביולוגיים

גנטיקה – מחקרי תאומים – קונקורד נס ב- MZ 83% ואילו ב- DZ 40%, כלומר שהתורשתיות היא 80%.

מחקרי אימוץ – מצביעים על אחוז גבוה באופן משמעותי של ADHD אצל ההורים הביולוגיים מאשר המאמצים של ילדים עם ADHD.

מחקרי משפחות – קרובי משפחה דרגה 1 של ילדי ADHD, יש להם שכיחות פי 5 של ADHD, כמו כן, ממחקר של בידרמן, לקרובים מדרגה 1, יש גם יותר הפרעות אפקטיביות ו- ASPD (26% לעומת 9%). (הפרעת אישיות אנטי-סוצילאית)

גנים – אתר גנטי שמתקשר להפרעת קשב וריכוז, טורט, OCD, התמכרויות. גן לקולטן 4D של דופמין וכמו כן, לגן Dop. Transporter, (בקולטן ל- 5D ואפמין ________)


2.גורמים פסיכולוגיים

מעבר לגרעין הביולוגי ישנם גורמים פסיכולוגיים, היכולים לגרום להופעת התסמונת, להחמרתה ולקשיים בהשלכותיה:

  • יכול להיות בבידוד חברתי – מתקשים להסתדר עם ילדים אחרים ואין להם חברויות ממושכות.

  • דימוי עצמי נמוך עקב אי ההצלחה בלימודים (הפרעות בלמידה) וחוסר הפופולאריות הערכה עצמית נמוכה. דיספוריה.

  • תכונות אישיות נלוות – עקשנות, חוסר יכולת לשאת תסכולים, ילדותיים, דרשניים וכו'.


3.גורמים סוציאליים

  • ADHD שכיח מיוחד ב- LES, שהינו גם פקטור פרוגנוסטי חשוב.

  • משפחות חד הוריות או משפחות עם קשיים רבים בקשר אח – ילד.


סימנים קליניים


ביטויים שונים בגילאים שונים

תינוקות – רטרוספקטיבית, האמהות מתארות אותם כפעילים מאד ברחם, קשיים לא ספציפיים כתינוקות – עצבנות, בעיות שינה והאכלה, דומה למה שטומס וצ'ס מכנים טמפרמנט קשה. שכיחות יתר של SNS (סימנים נוירולוגיים רכים) ודיסמורפיות מינוריות כמו אוזנים נמוכות וראש גדול.

ילדים בטרום ביה"ס – תסמינים של אי-שקט, ריצה הלוך ושוב, התנהגות מסוכנת, חסרת פחד הגורמת לעתים לתאונות. שינה מופרעת – בדרך כלל קלה וקצרה, לעתים עמוקה וסטופורוטית.

ביה"ס יסודי – קשיי הילד נהיים בולטים ביותר בביה"ס היסודי ואז גם בדרך כלל מופנה לטיפול. מושך תשומת לב שלילית, מושך אש ונענש גם כשלא רק הוא אשם. מחברות ריקות, שוכח לעשות משימות, מוסח בקלות ומפריע לאחרים מעגל קסמים של :

מפריע מטריד האחרים מקבל ביקורת ודחייה מורד, מתנהג כליצן הכיתה ומחמיר ADHD יותר נדחה עצוב, מדוכדך.

מתבגרים – תסמינים במתבגרים יתבטאו בעיקר בתחושה של חוסר מנוחה ואי שקט. בנוסף, חוסר יכולת להתארגנות ולמידה, ונטייה להתנהגויות מסוכנות.

ישנו הבדל רב בתסמינים ובפגיעה הפסיכולוגית בין מתבגרים שטופלו בילדותם וכאלו שלא.


אבחנה

DD : (אבחנה מבדלת)

  1. תסמונת הילד הפעיל – פעילות יתר בנורמה, בעיקר כשמדוברר בטמפרמנט.

  2. הפרעות אורגניות – הפרעות בשמיעה, בראייה, הפרעות פרכוסיות (PETITMAL) סיבוכים של חבלת ראש, כאבי ראש, תהליך תופס מקום.

  3. הפרעות התפתחותיות – PDD, הפרעה בהתפתחות שפה.

  4. מצבים רגשיים – הזנחה, התעללות.

  5. תסמונת נוירו-פסיכיאטרית – טורט, הפרעות למידה.

  6. הפרעות פסיכיאטריות – הפרעה מרדנית מתנגדת ODD, דיכאון, הפרעת חרדה PTSO, ביפולרית, מצבים פסיכוטיים.

  7. תרופות וסמים – סטרואידים משככי כאבים, סמים לא חוקיים.


תחלואה נלווית – ל- 2/3 מילדי ADHD יש תחלואה נלווית

1.ליקויי למידה – השכיחה ביותר (25%)

2.אינטליגנציה חריגה – פיגור/מחוננות (לעתים מחוננות + ADHA+LD).

3.תסמונת האונה הימנית – ליקוי למידה לא מילולי, הפרעה התפתחותית שנמצאת על הספקטרום בין הפ' שפה, ליקויי למידה ן- ADHD ובין הפ' התפתחותית קשות – כמו אוטיזם. פגיעה באונות הפרונטאליות והפרייטליות בהמיספרה ימנית.

4.טיקים – טורט – מחקרים נוירו-הדמיה מוחיים הראו אפשרות לבסיס משותף של נוירו פתולוגיה בגרעינים בזליים – (טורט OCD, ADHD,).

5.OD/ODD – יחד מרכיבות את ההפרעות המתפרצות. ל- ADHD יותר ליקויים קוגניטיביים. IQ יותר נמוך ויותר הפ' התפתחותיות בהשוואה ל- CD (NEGLECT, הורים עם ASPD, ואלכוהוליזם).

6.הפרעה אפקטיבית – בדרך כלל דיסתימיה בשל דימוי עצמי נמוך.

7.הפרעות חרדה – 25% מהילדים. לקרובים 10 של ADHD יש הפ' חרדה.




לייעוץ ראשוני בטלפון
052-9709385

מיכאל ינקו


לייעוץ ראשוני במייל







אתר מקודם ונבנה: קידום אתרים בגוגל