זמינים 24 שעות
מרכז לתמיכה רגשית ונפשית

PDD הספקטרום האוטיסטי


הגדרה

קבוצה של הפרעות שבהן יש פגיעה קשה במגוון רחב של תחומים התפתחותיים ספציפיים   תקשורת חברתית, שפה, קוגניציה, והתנהגות מוזרה סטריאוטיפית רפטטיבית.


מאפיינים קליניים וקריטריונים לאבחנה

הסימפטומים של אוטיזם מתגלים באופן מהימן רק בשנה השניה לחיים, אולם כבר בגיל 6-9 ח', רטרוספקטיבית, האמהות אומרות שהילד היה לא רגיל/מוזר

התינוקות האוטיסטים נוטים להיות :   לטרגיים  , פלסידיים (בעלי טונוס שרירי נמוך, עייפים וישנוניים )

 רגישיים ביותר לגירויים שונים

(מגע, אור, רעש)

קריטריונים לאבחנה עפ"י DSM IV


הפרעה בהתייחסות החברתית

  • כבר בגיל ינקות הילד לא מראה סימני התקשורת לאמו. מגלה אדישות כלפי מטפליו, (הוריו) גם כשנפגע, נפצע, נעלם לא פונה להוריו לקבל נחמה.

הקשר בין האם לילד מאופיין בזה שנענה לחיבוק כמו בול עץ, לא פונה לאם לשתף אותה בחוויות.

גם למבוגרים אחרים/חברים ילדים לא יוצר קשר, מתעלם, אדיש וחסר עניין לשחק עם ילדים/מבוגרים.

מבודד מעדיף פעילויות עם עצמו.

לא אוהב כשמחזיקים אותו על הידיים.

בעוד התיווך הנורמלי יוצר קשר עין ומגיב לניסיונות של אחרים להסב את תשומת ליבו, האוטיסט לא עשה זאת, לא מחקה ספונטנית התנהגויות של אחרים.

בגיל טרום ביה"ס לא מגלים עניין בילדים אחרים, אפקט מצומצם.

בגיל 4-5 מגלים מצוקה לפעמים כשהוריהם לא לידם, אולם כל מצב של שינוי, ולא בשל תחושה של חוסר בהורים גורמת להם לאגיטציה ולהתקפי זעם ואלימות. (הזיזו את השולחן בבית, מקרר חדש בבית וכו).


קריטריונים

1.העדר הדדיות חברתית או רגשית.

2.העדר ניסיון ספונטני לחלוק הנאה, עניין עם אחרים. (לא מצביע, מראה או מביא חפצים שמעניינים אותו.

3.לא מפתח יחסים חברתיים התואמים את גילו.

4.פגיעה משמעותית בתקשורת לא מילולית.

הפרעה בהתפתחות שפה ודיבור

1.ליקויים בשפה (בתקשורת מילולית)

1.עיכוב התפתחותי, או היעדר מוחלט של שפה מדוברת (שאיננו מלווה בניסיונות פיצוי באמצעות דרכי תקשורת לא מילוליות – מרווח/מימיקה).

כ- 50% מהילדים אינם מפתחים שפה כלל.


2.לא יוזמים שיחה, עם אחרים במיוחד עד שמגיעים לגיל ביה"ס. (אח"כ יש כאלו שמשכרים, אבל עדיין מדברים בצורה מגושמת).


3.מרכיבים אבנורמליים בשפה:

  • אקולליה – (מוקדמת/ מאוחרת) חוזרים על ביטויים מהוריהם/מוריהם, לא בהקשר המתאים.

  • אולוגיזמיה

  • Reversing pronouns – מדברים על עצמם ואתה/הוא

  • דיבור רפטטיבי – חוזרים על מגוון מצומצם של תכנים, שוב ושוב.

  • בעיה הפרגמטיזם שם הדיבור. אינם משתמשים בשפה לשם תקשורת, יצירת קשר, או השתתפות רגשית.

3.היעדר משחק דמיוני – לא מפתחים משק סימבולי, עם מכוניות, להאכיל את הדובי וכו'.

הפרעת חרדה בצורת התנהגות סטריאוטיפית

3.התנהגויות סטריאוטיפיות בלתי רגילות ומצומצמות

  1. תנועות מוטוריות חוזרות סטריאוטיפיות, מנייריסטיות, (סיבובים מהירים של הידיים, הזזה של כל הגוף הליכה על קצות האצבעות וכו').

  2. נקשרים לחפצים לא שגרתיים ( פקק בקבוק, מברשת אסלות) אותה הם לוקחים לכל מקום.

  3. התעסקויות ותחומי עניין איזוטריים כשהם גדלים מס', נעליים, תאריכי לידה, מכות.

  4. נטייה לפגוע בעצמם – לסטור לעצמם, לדפוק ראש בקיר לנשוך את כפות הידיים וכו'.

  5. נטייה להגיב באופן  חריג לגירויים ויזואליים ואודיטוריים.

  6. פעילויות ומשחקי הילד ביום-יום הם ריטואליסטיים, מוזרים, לא אדפטיביים, מצומצמים.


ובנוסף

  • נוטים להיתפס לפרט אחד ולהתעלם מהיתר (פזלים מרכיבים לא לפי התמונה אלא לפי צורת החלקים שלהם).

  • פיגור

  • רוב האוטיסטים, 50-60% IQ פחות מ- 50.

  • מאפיים פערים/ אי-שוויון בין התפתחות אינטליגנציה להתפתחות חברתית, (או בתוך האינטליגנציה _________) או בתוך ההתפתחות המוטורית יכולים לשבת מוקדם אך לפגר בהליכה או מוטוריקה עדינה.

  • בעיה במוטוריקה עדינה – התלבשות, קשירת שרוכים, אכילה עם סכו"ם, עשיית פאזלים ושימוש בעפרונות.

כמו כן, בעיות קשב והיפראקטיביות, התפרצויות אלימות, טמפריטנטורמים הטחות ראש בקיר.


אתיולוגיה

1.ליקויים ביולוגיים –

  • סיבוכים במהלך 3 חודשי הריון ראשונים (אדמת)

  • ל- 4-30% - יש לפחות התקף אחד של Grand wal

  • 20-25% - יש הגדלה של החדרים בבית.

2.גורמים גנטיים

  • 2-4% מהאחים של חולים אוטיסטים סובלים מהפרעה אוטיסטית- פי 50 מאוכ' רגילה.

  • MZ (36-96%) > DZ (0-27%).

  • יתכן שיש קשר בין אוטיזם ל- Fragile X.


3.גורמים הקשורים להריון/ לידה

סיבוכים הקשורים בלידה: דימום האם לאחד 3 ח'.

צואה עוברית במי השפיר (מקוניום)

תסמונת מצוקה נשימתית ואנמיה ביילוד.


4.ממצאים ביוכימיים

רבים  של   סרוטונין בפלסמה

מה צריכה לכלול הערכה של ילד החשוד כלוקה באוטיזם?

 

א.נמנזה – התפתחות מוקדמת, היסטוריה משפחתית לה"פ רפואיות ונפשיות, גיל הופעת הסימנים הראשונים.

2.בדיקה פסיכיאטרית – אופי התקשורת הסברתית, התנהגות, כישורי משחק.

3.הערכה רפואית -היסטוריית הריון ולידה, אנליזה גנטית, מבחן שמיעה.

4.הערכה פסיכולוגית -הערכת משכל, התנהגות אדפטיבית, הערכת כישורים חברתיים.

5.הערכה קלינאית תקשורת – שפה רצפסיבית ואקספרסיבית, שימוש נכון, תקשורת לא מילולית.



 



לייעוץ ראשוני בטלפון
052-9709385

מיכאל ינקו


לייעוץ ראשוני במייל







אתר מקודם ונבנה: קידום אתרים בגוגל