עקירת שיניים כלואות ושיני בינה

לפעמים אין לנו ברירה וחייבים לעבור עקירת שיניים כירורגית. במרפאתו של ד”ר ויינשטיין, בזכות טכנולוגיות חדשניות ניתן לבצע עקירות כירורגיות תוך גרימת מינימום כאב ודימום למטופל. מכשיר CT מאפשר לאבחן את הבעיה ולדייק את העקירה – הכל למען קיצור תקופת ההחלמה והקלה על המטופל

שיני חלב מתחלפות בשיניים הקבועות בהדרגה בגילאי בית ספר יסודי. עם זאת, לעתים קורה שחלק מהשיניים מאחרות לבקוע בזמנן הטבעי ונשארות בתוך חניכיים. בדרך כלל זה קורה בגלל שמיקום, צורה או כיוון לא תקינים של השיניים האלה. שיניים אלה נקראות שיניים כלואות. באופן תיאורטי, כל שן יכולה להיות שן כלואה, אך לרוב זה קורה בניבים בלסת עליונה ובשיניים החותכות בלסת העליונה הנמצאות בחזית הפה.

גורמים אפשריים לשיניים כלואות:

  • תורשתיות וגנטיקה
  • התפתחות של שיניים עודפות
  • טראומה באזור הקדמי של הפה
  • דלקת

שיניים קדמיות ליונות נחשבות לכלואות אם הן לא בקעו בגיל 7 עד 9. ניבים נחשבים לכלואים אם הם לא בוקעים עד גיל 12-14. גם למבוגרים יכולות להיות שיניים כלואות, לרוב בגלל שלא אובחנו בזמן ולא גרמו לכאב, דלקת או נפיחות.

מדוע חשוב לטפל בשיניים כלואות ושיני בינה?

שיניים כלואות זו לא רק בעיה אסתטית. הן עלולות לגרום נזק לשורשי השיניים הסמוכות, לעקם אותן ואף לגרום לנשירתן כשמדובר כבר בשיניים קבועות. גם המעטפת עצמה, בתוכה מתפתחת השן הכלואה יכולה לגדול לציסטה ולגרום לשינוי משמעותי במבנה הפנים.

מומלץ לטפל בשיניים כלואות במועד כמה שיותר מוקדם ולכן חשוב מאד לבקר עם הילד או עם המתבגר אצל רופא שיניים באופן קבוע. לעתים, אם מזהים את הבעיה בשלב מספיק מוקדם, עדיין קיימת אפשרות שהשן תבקע באופן טבעי. ככל שמדובר בטיפול בגיל מבוגר יותר, כך הסיכוי לבקיעה עצמית נמוך יותר עד לא קיים ולכן יהיה צורך בעקירת שיניים כלואות.

שיני בינה לעומת זאת, צומחות בגיל מבוגר יחסית ולעתים אף אצל אנשים בני שלושים פלוס. שן בינה שמתחילה לצמוח כשאין לה מספיק מקום בלסת, עלולה לגרום לבעיות בשיניים הסמוכות או לייצר דלקת. במקרה זה יש צורך במעקב ובעקירה כירורגית.

במרפאתו של ד”ר ויינשטיין האבון והעקירה מתבצעים בעזרת מכשיר CT מתקדם צמוד, המאפשר דיוק עבודה ופגיעה מינימלית ברקמות. צילום CT מאפשר גם לוודא שלא תהיה פגיעה בעצבי הלסת התחתונה או בעצבי הסינוס בלסת העליונה. צילום CT מספק תמונת תלת-מימד שהרבה יותר מדויקת מצילום רנטגן רגיל ואפילו צילום פנורמי. במידה ויש דלקת באזור, לפני העקירה יחליט הרופא שעל המטופל לעבור קורס אנטיביוטיקה, כדי לטפל קודם כל בדלקת.

העקירה עצמה מתבצעת תחת הרדמה, מקומית או מלאה. לפעמים יש צורך בחיתוך של חלק אחד מהשן ועקירתו בנפרד. שיטה זו זהירה יותר ומקלה על עקירת שארית השן וגורמת לכאבים ודימום מינימליים בסיום העקירה.

במקרים בהם נראה בבדיקת CT ששורשי השן קרובים מדי אל העצב הגדול בלסת התחתונה, יחליט הרופא לבצע קיטום של רוב השן, וישאיר בתוך הלסת את קצה השורש הסמוך לעצב ולכן מסוכן לעקרו.

בסיום העקירה נתפר המקום, לעתים מדובר בתפרים מסיסים שאין צורך להסיר ולעתים אלה תפרים שחשוב להסיר אותם בביקור במרפאה כמה ימים אחרי העקירה. ההחלטה על סוג התפרים מתקבלת על ידי הרופא.

הוראות לאחר עקירה

מאחר ומדובר בהליך כירורגי פולשני, תהליך ההחלמה יכול להיות כרוך בכאבים. יש להישמע להוראות הרופא וליטול את התרופות בהתאם למינון והתדירות שנקבעו. באזור העקירה תיתכן נפיחות מסוימת מה שיכול לגרום לקשיים בפתיחת הפה ובמהלך הלעיסה בגלל הרגישות באזור. הכאב נמשך לרוב בין 24 ל-36 שעות וניתן לטפל בו במשככי כאבים רגילים.

אם אתם מעשנים, מומלץ להפסיק לפחות עד שפצע העקירה מחלים, עישון עלול לגרום לזיהום, כאבים וסיבוכים. לא ממומלץ לשטוף את הפה ולא לירוק ב-24 השעות הראשונות לאחר הניתוח. אם יש דם, יש להספיג אותו על ידי בד גזה שמונח על אזור העקירה. אסור לאכול במשך שעתיים אחרי העקירה, אך מותר גלידה או יוגורט קר. ניתן למצוץ קוביית קרח, להניח אותה על מקום העקירה או לקרר את האזור מבחוץ על ידי קוביות קרח במגבת או בד.

ב-24 שעות ראשונות אסור לאכול אוכל חם, אך חשוב לא לצום. לא לצחצח את מקום העקירה במשך חמישה ימים, בשאר הפה ניתן לצחצח שיניים כרגיל. כמו כן, ביממה הראשונה לאחר העקירה לא מומלץ להתאמן או לבצע פעילות פיזית מאומצת מחשש פתיחת הפצע והתפתחות הדימום.

יש לפנות למרפאה או למיון הקרוב במקרה כאבים חריגים או עליית החום.

תחומי טיפול

כתרי E-MAX

כתרי EMAX ושימוש במכשיר CEREC ברוכים הבאים אל

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​